SEWERYN LIPOŃSKI
28 sierpnia 2012
Witam Was po krótkim urlopie. Euro 2012 to niby jeszcze świeże, ale tak naprawdę coraz odleglejsze wspomnienie (za chwilę miną dwa miesiące od finału). Dlatego blog znów zmienia charakter. Teraz poczytacie tu głównie o inwestycjach w mieście i innych poznańskich sprawach, godnych odnotowania czy skomentowania.
Moment jest nawet niezły. Właśnie zaczyna się nowa kumulacja inwestycji. Czyli innymi słowy remontów i innych placów budowy, których nie udało się dokończyć do czerwca (przedłużenie Pestki, ICHOT) albo też celowo przełożono je na później (przebudowa Kaponiery, wiadukt Górczyński).
Po krótkim, kilkutygodniowym oddechu związanym z Euro 2012, Poznań rusza więc na nowo z inwestycjami. Oczywiście będę im się przyglądał na bieżąco.
A skoro tak, to na górze strony pojawił się już nowy ticker ze zaktualizowanym spisem najważniejszych inwestycji. Mamy więc kolejno:
Przedłużenie Pestki do Dworca Zachodniego. Szybki tramwaj miał dojechać na peron 7 już w czerwcu, ale oferty były nie takie, przetarg trzeba było powtarzać – no i w końcu nie dojechał. Dopiero teraz prace wchodzą w ostatnią fazę. Byłem dziś na Dworcu Zachodnim i widziałem, jak spod ziemi wyrasta już przy nim hala Pestki, skądinąd nieco podobna z wyglądu do przystanków linii na Franowo.
Inwestycja ma być gotowa do końca grudnia (choć ostatnio pojawiły się pogłoski, że może jeszcze bardziej się opóźnić). Kosztuje łącznie 115 mln zł. Przedłużoną trasą pojadą dwie linie tramwajowe: „14” na Górczyn, a „12” zakręci za Dworcem Zachodnim na most Dworcowy i pojedzie na Rataje.
Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego, szerzej znane jako ICHOT. To nowoczesne centrum, w którym turyści i sami poznaniacy będą mogli poznać historię okolicy oraz początki państwa polskiego. Budynek jest już prawie gotowy, ostatnio brzegi Cybiny spięła kładka, którą znaliśmy z wizualizacji. Otwarcie muzeum ma nastąpić na przełomie roku. Urzędnicy właśnie stwierdzili, że ICHOT to jednak kiepska nazwa i szukają jakiejś lepszej.
Nowe rondo Kaponiera. Niby to drugi etap jednej dużej inwestycji, której pierwsza część polegała na przebudowie ul. Roosevelta między mostem Dworcowym a samym rondem (i - przy okazji - na zakorkowaniu połowy Poznania).
Wtedy drogowcy cudem zdążyli przed Euro 2012. Teraz biorą się za rzecz jeszcze poważniejszą. Bo oprócz przebudowy drugiego kawałka ul. Roosevelta będą całkowicie przebudowywać całe rondo Kaponiera. A być może także i most Uniwersytecki, o czym ostatnio poinformował wiceprezydent Mirosław Kruszyński.
Rondo już prawie nieprzejezdne, są objazdy, a przebudowa ma potrwać do końca 2013 r. Koszt całej inwestycji to ponad 200 mln zł.
Galeria MM. Dotąd mało o niej pisałem, a szkoda. W samym centrum Poznania wyrósł nam właśnie obiekt, który jednym się podoba, a inni nie mogą na niego patrzeć. Najwięcej kontrowersji budzi oczywiście nietypowa, „pofałdowana” elewacja z tzw. sztucznego kamienia. Budowlańcy właśnie skończyli ją montować na ścianie od strony al. Marcinkowskiego. Dodatkowym smaczkiem jest fakt, że pierwotnie galeria miała wyglądać inaczej, ale inwestor zmienił projekt już po rozstrzygnięciu konkursu.
A propos głównego inwestora – jest nim Ataner. Na budowę nowego centrum handlowego wydaje 150 mln zł. Galeria MM ma pomieścić 71 punktów handlowych, a pod ziemią będzie trzypoziomowy parking na 280 aut. Otwarcie zaplanowano na luty 2013 r.
Poznań City Center. Ponoć to tylko nazwa galerii handlowej, ale tak naprawdę chodzi o całe centrum komunikacyjne, jakie buduje Trigranit. Nowy dworzec PKP działa już od maja. Teraz trwają prace przy powstającym obok terminalu autobusowym. A także przy galerii na ponad 200 sklepów, która wyrośnie tuż za nim, i przy budowie trzypoziomowego parkingu na tysiąc aut.
Trigranit nie będzie już oddawał do użytku oddzielnie kolejnych części centrum. Otworzy je, gdy będą wszystkie gotowe – pod koniec 2013 r. Obiekt powstaje w partnerstwie prywatno-publicznym z PKP. Całkowity koszt to 170 mln euro, czyli blisko 700 mln zł.
Wiadukt Górczyński. Drogowcy niedawno wzięli się za remontowanie wschodniej nitki wiaduktu, czyli tej prowadzącej do Poznania. Druga – zachodnia – została wyremontowana już w 2008 r. Poznańskie wiadukty są w takim stanie, w jakim są, ale oczywiście kolejny remont to nowe utrudnienia dla kierowców. Teraz przez kilka miesięcy mają do dyspozycji tylko jedną nitkę wiaduktu.
Mieszkańcom Górczyna w ogóle nie jest lekko, zwłaszcza że od paru tygodni ich tramwaje nie jeżdżą ul. Głogowską ze względu na prace przy Pestce. Zamiast nich są autobusy T5. Tramwaje mają jednak wrócić za kilka dni, na początek roku szkolnego.
Witamy więc w Poznaniu, w którym jeszcze są pieniądze na inwestycje (od przyszłego roku zacznie się w budżecie inwestycyjna posucha), ale nie ma już nad urzędnikami i inwestorami bata w postaci nadchodzącego Euro 2012. Jak sobie poradzą bez niego? Będziemy się przyglądać.
Spodobał Ci się ten tekst? Możesz go udostępnić: