Polub fanpage na FB

Poznań Spoza Kamery

Poznań Spoza Kamery

#polityka  #Poznań  #wybory  #samorząd  #inwestycje

Co tam, panie, na budowie? Czyli 23 mgnienia oka po inwestycjach w Poznaniu w 2013 r.

#Poznań #inwestycje #rondo Kaponiera #PEKA #stadion #Termy Maltańskie #Poznań Główny

SEWERYN LIPOŃSKI
1 stycznia 2014

Nie jestem dobry w robieniu podsumowań. Jednak w poznańskich mediach nigdzie nie widziałem zestawienia tego, co działo się ściśle w temacie, któremu poświęcony jest Poznań Spoza Gazety. Czyli w inwestycjach. A tu akurat działo się sporo.

23 lutego – Tramwaj w Ratajczaka na sztandary
Prezydent Ryszard Grobelny na konferencji prasowej informuje, jakie inwestycje chce zrobić z unijnych pieniędzy na lata 2014-2020. Sztandarową inwestycją ma być tramwaj w ul. Ratajczaka.



1 marca – Rusza Galeria MM
Nowe centrum handlowe w samym sercu Poznania. Wzbudzające kontrowersje, a wśród niektórych nawet ostrą krytykę, przez wyzywający design. Sami klienci bardziej zainteresowali się… Lidlem. Galeria nie przyciąga ich jednak tak wielu, jak myślano, stąd już w czerwcu część najemców poprosiła o obniżkę czynszu.

14 kwietnia – Poznań Główny ma menedżera…
…a właściwie menedżerkę. Magdalena Filipek-Lejman kieruje tzw. nowym biurem dworca, czyli tak naprawdę dodatkowym punktem pomocy i informacji dla pasażera. To nowość, bo wcześniej szefem dworca był urzędnik zajmujący się też wieloma innymi dworcami w regionie i nie tylko.

16 kwietnia – Stadion pęka, choć nie w szwach
„Gazeta” ujawnia, że na stadionie przy ul. Bułgarskiej są usterki grożące nawet zawaleniem się części trybuny. Potem sprawa wraca jeszcze jesienią, gdy nadzór budowlany wskazuje szereg wad do poprawienia. Władze Poznania bagatelizują sprawę. Jednak na naprawy stadionu zapisują 3,7 mln zł w budżecie na 2014 r.



9 maja – Krócej z dworca na tramwaj nie będzie
Komisja bezpieczeństwa ruchu przy Zarządzie Dróg Miejskich uwala pomysł przejścia dla pieszych przez ul. Matyi, które skróciłoby drogę z dworca na powstający przystanek tramwajowy (200 m zamiast 400 m). Na tę negatywną opinię będą się później powoływać m.in. prezydent Grobelny i jego zastępca Mirosław Kruszyński, choć obaj twierdzą, że są za skróceniem drogi. Przejścia nie ma do dziś.

11 maja – Awantura wokół PEKI
„Głos Wielkopolski” ujawnia, że Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna wcale nie będzie ułatwiać życia pasażerom komunikacji miejskiej. Wszyscy – także posiadacze sieciówek i emeryci jeżdżący za darmo – mają odbijać kartę przy wejściu i wyjściu z pojazdu.

24 maja – Lech płaci mniej za stadion
Miasto podpisuje tzw. aneks stadionowy, dzięki któremu operator – Lech Poznań i Marcelin Management – płaci 600 tys. zł czynszu rocznie zamiast 2,5 mln zł. Odpryskiem będzie też awanturka wokół nazwy stadionu. Lech sprzeda ją zaledwie kilka tygodni po aneksie, w którym miasto zrzekło się części kwoty z tej sprzedaży.

10 czerwca – Pomysły na Św. Marcin
Podsumowanie konsultacji w sprawie ul. Św. Marcin. Władze Poznania planują tam uspokojenie i inne zmiany, które pomogą ożywić ulicę. Prace mają kosztować 5 mln zł i zakończyć się w 2015 r.

29 czerwca – Biblioteka Raczyńskich w nowym gmachu
Otwarcie nowego skrzydła Biblioteki Raczyńskich przy al. Marcinkowskiego. Poznaniacy w nietypowy sposób, bo „z rąk do rąk”, przenoszą tam również książki ze starego budynku przy Św. Marcinie.

4 lipca – Tramwaje na Franowo jeżdżą puste
Niemal rok od otwarcia trasy na Franowo okazuje się, że z połowy trasy niemal nikt nie korzysta. Sporo ludzi w tramwajach jest tylko do przystanku „Piaśnicka / Kurlandzka”. Nawet do „Szwedzkiej”, czyli do Ikei i M1, jedzie już niewielu.



23 lipca – Naramowice chcą tramwaju
Apel Rady Osiedla Naramowice i kilku stowarzyszeń o poprawę dojazdu z tej dzielnicy do centrum miasta. Mieszkańcy podkreślają, że chcą trasy tramwajowej, a nie szerokiej ulicy z buspasami dla trolejbusów lub autobusów, o czym myślą władze Poznania.

5 sierpnia – Wow! Wiadukt Górczyński przed czasem
Znany z opóźnień w inwestycjach ZDM tym razem zrobił coś przed terminem. I to niemałą rzecz: wschodnią nitkę wiaduktu Górczyńskiego za 65 mln zł.

16 sierpnia – Brama Poznania zamiast ICHOT-u
Szef „Traktu” Robert Mirzyński w Radiu Merkury zdradza, że Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego – znane dotąd jako ICHOT – ma nosić nazwę „Brama Poznania”.



26 sierpnia – Dymisja szefowej aquaparku
Prezes Term Maltańskich Magdalena Wesołowska podaje się do dymisji. Oficjalnie z powodów osobistych. Jednak po paru dniach „Głos Wielkopolski” pisze o kontroli, jaką w spółce zarządził prezydent. To jej wyniki miały wpłynąć na decyzję szefowej aquaparku.

29 sierpnia – Powstanie parking Za Bramką
Przy ul. Za Bramką powstanie biurowiec i – co ważne – kilkupoziomowy parking podziemny na 300 aut. Ma to pomóc w rozładowaniu przepełnionej strefy płatnego parkowania.



1 września – Pestka dojechała do Dworca Zachodniego
Wreszcie udało się skończyć jedną ze sztandarowych inwestycji, która miała być już na Euro 2012. Część tramwajów ze „starej” Pestki jedzie teraz wzdłuż ul. Roosevelta – ale dołem. Dojazd z Piątkowa na dworzec to teraz ok. 15 min. Przy okazji nowa trasa stała się dobrym objazdem na czas remontu Kaponiery i mostu Teatralnego.

1 września – Grunwald odetchnął z ulgą
Nieco w cieniu otwarcia Pestki tramwaje wracają na Grunwald. Choć po dość przykrych przepychankach pt. „Dlaczego tory gotowe, a miasto wciąż nie chce puścić tramwajów”. Sama przebudowa ul. Grunwaldzkiej kończy się parę tygodni później.

23 września – Bez Kaponiery, bez Teatralki…
Aż 16,5 mln zł musiał znaleźć Zarząd Transportu Miejskiego na naprawę torów przy moście Teatralnym. Znalazł (niestety kosztem cięć w kursach). Niespodziewany, ale całkiem spory remont trwa ponad dwa miesiące i doprowadza do sporego paraliżu komunikacji miejskiej w Poznaniu.

11 października – Poznaniacy sami wybrali
Znamy wyniki budżetu obywatelskiego. Mieszkańcy – w rekordowej liczbie 88,5 tys. głosów – rozdali 10 mln zł na: przytulisko dla bezdomnych, trasy rowerowe na Ratajach i odnowę stadionu żużlowego na Golęcinie. Ostatecznie załapał się też remont Areny.

22 października – Pod Kaponierą już nie przejdziemy
Przebudowa ronda Kaponiera trwa. Drogowcy zamykają w końcu przejście podziemne. Teraz piesi mogą chodzić górą – wśród pracujących maszyn i robotników.



25 października – Rusza Poznań City Center
Huczne otwarcie galerii handlowej przy dworcu. W ten sposób otwarto całe zintegrowane centrum komunikacyjne, choć PKS tak naprawdę przeniósł się tam dopiero w listopadzie. Jednocześnie kolejarze zamknęli stary dworzec.

6 listopada – Wielkie plany za 1,8 mld zł
Prezydent Grobelny prezentuje radnym trzy duże plany inwestycyjne na lata 2014-2020: poprawa dojazdu na Naramowice, poprawa komunikacji na Ratajach i „projekt centrum” z tramwajem w ul. Ratajczaka. Warunek? Musimy zdobyć dofinansowanie ok. 70 proc. z UE. Wyjątkiem jest estakada katowicka. Sypie się, więc miasto odbuduje ją za 270 mln zł bez oglądania się na unijne środki.

25 listopada – PEKA przestaje być Św. Graalem
Władze Poznania długo nie chciały zdradzić szczegółów systemu PEKA. Ale w końcu je poznaliśmy. Nieco ponad 1 zł za przejechanie dwóch przystanków, 2,80 zł za 10 przystanków, tańsze sieciówki (!), „odpikiwanie” przy wejściu… Więcej na ten temat w osobnym wpisie. System ma wejść w maju.


Uff… Powiem szczerze: było tego nawet więcej niż myślałem. A pewnie i tak umknęło mi to i owo. Na pewno nikt nie może zarzucić, że Poznań nie inwestuje. Osobną sprawą bywa w niektórych przypadkach jakość tych inwestycji. Nawet nie trzeba daleko sięgać pamięcią (czytaj: ostatnia dyskusja o Teatralce).

To już za nami. Za parę dni kolejny (już krótszy – obiecuję!) tekst o wyzwaniach związanych z inwestycjami, jakie miasto chce zacząć w 2014 r.

Spodobał Ci się ten tekst? Możesz go udostępnić: